מדריך מעשי ופשוט לנפגעי תאונות דרכים

נפגע תאונת הדרכים עובר מאורע קשה, טראומטי ולא פשוט כלל. הוא לרוב שרוי במצב של מצוקה רגשית, מעבר לפגיעות הפיזיות הקשות איתן הוא צריך להתמודד. יש הממהרים לנצל מצוקה זו.

במהלך שנות עבודתי כעו"ד מומחה לנזקי גוף, למדתי שישנם כאלה , ביניהם לצערי גם עורכי דין, שאינם בוחלים בכל אמצעי – סורקים את מדורי החדשות, רואים לאן פונו הפצועים, פוגשים נפגעים כבר בבתי החולים או בקופות החולים (בין ישירות ובין באמצעות אנשי מכירות מנוסים), קונים את אמונם – ואז מוכרים את התיק שלהם בכסף לאחרים – כך ממש!

במקרים אחרים הטיפול המשפטי בנפגע מתגלגל לידיים לא מקצועיות, זאת בלשון המעטה, וכתוצאה מכך הפיצוי המושג לנפגעים נמוך באופן משמעותי מכפי שהיו יכולים לקבל לו היו מטופלים ע"י עו"ד מומחה בתחום נזקי הגוף.

לכן ישבתי לנסח מספר כללי עשה ועל תעשה לנפגע תאונת הדרכים, זוהי תרומתי הצנועה לציבור הנפגעים באשר הוא. תכליתו של מדריך זה לאפשר לך הנפגע לקבל פיצוי גבוה ככל הניתן, שיאפשר לך שיקום מלא, והמשך החיים ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

אדגיש, כי המידע המובא במדריך זה הוא בסיסי ובבחינת "עזרה ראשונה" בלבד. הייעוץ הפרטני המתאים לכל נפגע ולכל אירוע ספציפי יינתן על ידינו רק לאחר בחינת מלוא נסיבות האירוע והפגיעה.

לצורך זה, דלתנו פתוחה בפניכם הנפגעים בכל שאלה, באמצעות פגישה אישית במשרדנו, או בטלפון 02-6250108, או בטלפון הנייד 052-3829993.

הפניות לייעוץ ופגישות הייעוץ הראשוני אצלנו אינן כרוכות בתשלום כלשהו.

כללי עשה ואל תעשה לנפגע תאונת הדרכים בעת התאונה ולאחריה

בעת התאונה – הירגעו, וחכו לפינוי רפואי. במצבי קיצון, כגון תאונת דרכים, פעמים רבות הגוף נמלא אדרנלין וחשים תחושה מדומה של כוח ועוצמה. לעתים אנשים שנפגעו בתאונה לא חשים דבר ביום הפגיעה, ורק יומיים שלושה לאחר מכן מגיעים הכאבים. לכן במידה ונפגעת בתאונה מומלץ לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי ראשוני בבית חולים.

במידת האפשר דאגו לקחת פרטים של כל המעורבים בתאונה, או דאגו שמישהו מטעמכם יעשה זאת, וכן דאגו לתיעוד הנזקים שנגרמו לרכב ולגוף – יש לקחת את פרטי הרישיונות והפוליסה של כל הנהגים המעורבים כבר בזירת התאונה, כולל פרטים אישיים, טלפון, מס' זהות, ביטוח החובה, מספר פוליסת ביטוח החובה ומספר הרכב. כן מומלץ לרשום פרטי עדים לתאונה, אם ישנם כאלה, ולצלם את הנזק שנגרם לרכב ואת הפגיעות הגופניות (כגון חתכים, שפשופים חבלות וכו').

בבית החולים: דאגו שכל דבר אותו אתם חשים (או לא חשים – במקרים קשים כגון שיתוק חלקי או מלא, תחושות נימול וכו') יתועד באופן ברור וקריא ברשומות הרפואיות, וכי אתם מקבלים העתק מכל מסמך רפואי שלכם.

לאחר השחרור מבית החולים: יש להמשיך טיפול במידת הצורך במרפאות קופ"ח, אלה לרוב כוללים טיפולי פיזיותרפיה / הידרותרפיה / טיפולים ברפואה משלימה, וכן בדיקות הדמיה מתאימות שיבהירו את המצב.

צור קשר בהקדם עם עו"ד מומחה לנזקי גוף , רצוי כזה עם ניסיון של מספר שנים לפחות, על מנת לקבל ייעוץ ראשוני והדרכה להמשך.

הימנע ממגע או מקשר כלשהו עם חוקרים מטעם חברת הביטוח, אל תכניס אותם לביתך, ואם חוקר או "נציג מטעם ביטוח" יוצר אתך קשר מסור כי אתה מיוצג והפנה אותו לעו"ד שלך!

עלייך לצאת מנקודת הנחה שכל מעשייך מצולמים וכל השיחות אתך מוקלטות – וגם אם למשל שוחחת עם חוקר במשך שעה שלמה – ומתוכה 58 דקות דיברת דברים שהם "לטובתך" ורק במשך 2 דקות דיברת דברים שהם לרעתך – רק שתי הדקות "הרעות" שלך יגיעו לבית המשפט.

בכל 18 שנותיי כעו"ד בתחום נזקי הגוף, עוד לא נתקלתי בחוקר אחד מטעם חברת ביטוח שהיטיב עם נפגע תאונת דרכים.

בכל מקרה בו מתעורר ספק לגבי נסיבות התאונה או עצם הזכאות לפיצוי (ומשל: תאונה שאירעה בהיעדר רישיון נהיגה תקף, היעדר ביטוח חובה, תאונות "פגע וברח", פגיעה ברכב חונה, פגיעה תוך כדי טעינה ופריקה, נפילה באוטובוס, טריקת דלת על יד, תאונות אופניים / כלי רכב לא מוכרים) – יש לפנות מיד לייעוץ משפטי של עו"ד מומחה לנזקי גוף.

ככל שלעורך הדין אליו פנית יש יותר שנות ניסיון בתחום – כך סביר להניח שהוא עומד בקשר עם רופאים מתאימים, ויידע להדריך את הנפגע שלב אחר שלב בכל הקשור למהלך הטיפול הרפואי, למוסדות ולרופאים שאליהם כדאי לפנות, כמו גם אלה שמהם כדאי להימנע.

לקבלת המלצות על רופאים מסורים ומקצועיים בקופות החולים השונות, המתמחים בטיפול בנפגעים על פי תחומי ההתמחות השונים – ניתן לפנות למשרדנו בטל' 02-6250108 או בנייד 052-3829993.

נפגע תאונת דרכים שאירעה תוך כדי עבודה, בדרך אל העבודה או בדרך מהעבודה הביתה – זכאי (ואף חייב) לתבוע את הפיצוי בגין נזקיו הן ממבטח הרכב בו נסע והן מהמוסד לביטוח לאומי. חשוב לא לפעול לבד ולהתייעץ תחילה עם עורך דין תאונות דרכים הבקיא בתחום בטרם פונים לביטוח לאומי, מאחר וקיימים שיקולים משפטיים חשובים העומדים מאחורי אופן הפנייה ובעיקר עיתויה. פנייה ספונטנית לביטוח הלאומי ללא קבלת ייעוץ משפטי מתאים לפני כן עלולה לפגוע בזכויותייך ובשיעור הפיצויים אותם תוכל לקבל!

לפני הפגישה עם עורכי דין תאונות דרכים רצוי להכין את המסמכים הבאים:

  • אישור משטרה על התאונה – בטרם הפנייה למשטרה (במידה ולא הייתה מעורבת משטרה כבר בעת התאונה) רצוי ומומלץ להתייעץ עם עו"ד המומחה בתחום!
  • אישור משרד הרישוי על רישיון נהיגה תקף ליום התאונה.
  • העתק מכל המסמכים הרפואיים – רצוי לסדר כרונולוגית מהמוקדם למאוחר.
  • העתק מכל אישורי המחלה – לשים לב שאם מדובר בתאונה בדרך לעבודה או בחזרה מהעבודה הביתה, יש צורך בתעודות אי כושר לנפגע בעבודה.

מסמכים שניתן להמציא לעורך דין תאונות דרכים במועד מאוחר יותר:

  • אישור המעביד על משך תקופת ההיעדרות מהעבודה, והאם בתקופה זו לא שולם שכר או האם שולם שכר על חשבון ימי מחלה.
  • באם הנך שכיר/ה: טופס 106 שנה אחרונה + תלושי שכר חצי שנה לפני התאונה ועד להווה.
  • באם הנך עצמאי: 3 דוחו"ת שומה אחרונים.
  • קבלות בגין כל הוצאה הקשורה לתאונה, ולמשל: נסיעות לטיפולים / דלק / מוניות, רכישת תרופות ומשככי כאבים, טיפולים רפואיים, בדיקות הדמיה, רכישת אוכל מוכן בתקופת האשפוז, העסקת עזרה ו/או סיעוד בתשלום ועוד.

לאחר הפגישה עם עורך דין תאונות דרכים – יש להמשיך ולפעול בהתאם להנחיותיו, לא להסתיר ממנו דבר, ולא לנקוט בהליך כלשהו (כגון הגשת תביעה לביטוח לאומי או לכל גוף אחר) מבלי ליידעו. לאורך ניהול התיק יש לדאוג ליידע את עורך הדין שלך בכל פרט שהוא, כולל ההתפתחויות במצב הרפואי והתפקודי שלך, שינויים תעסוקתיים במקום העבודה או בתפקיד, במשכורת או בשעות העבודה, הפסקת או התחלת לימודים או הכשרות מקצועיות ועוד.

מאמר זה נכתב ע"י עו"ד אהרוני אלון, מוגש כשירות לציבור הנפגעים, ואין בו כדי להחליף ייעוץ משפטי פרטני בכל מקרה ומקרה. כל הזכויות שמורות לעו"ד אהרוני אלון – אין להעתיק, לפרסם או להפיץ מאמר זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת בכתב מהמחבר.

הדברים מובאים, מטעמי נוחות הקורא, בלשון זכר, אך מכוונים לשני המינים.